2012-06-01

Carbonology Zest


Första turen i med Carbonology Zest.  Lite vingligt de första 50 m, aningen initialrank, men därefter gick det snabbt att vänja sig. Den tar emot ordentligt när man kantar den. Lättdriven, man kan slöpaddla i 9,5 km/h och tar man i lite går den snabbt upp i 11-11,5 km/h. Bra sittställning men jag måste lägga in lite distansmaterial på sidorna av sitsen så att jag får bättre kontakt med skin. Även om den liknarVault så är skrovformen lite plattare från sittbrunnen och bakåt dessutom är den 2 cm bredare men har samma längd. Skall bli riktigt kul att prova den i lite vågor.

Har både lucka och gummicords på akterdäck. Kajaksport 24 cm lucka borgar för att den borde vara ganska säker mot läckage. Som vanligt med Carbonology är byggkvalitet och finish utomordentligt bra.

Samma typ av fotstöd som på Epic, enkelt att justera. Förberedd för montage av släproder. Självlänsen, 2 st, är oerhörd effektiv. 

Packutrymmet skall vara på 25 l, verkar större rymmer nog utan problem en minimalistisk Orust Runt packning.

2 kommentarer:

Peter Svensson sa...

Hej! Slöpaddla i 9,5 km/h. Det är bra för en instegsski. Jag är grymt nyfiken på den. Hade planer på att åka till Helsingborg idag och testa men det blev inget av det, tyvärr. Kul, ska bli spännande att höra mer om den!

lars kristian sa...

Var överraskad hur lättdriven den är, skall nog gå att justera upp medelhastigheten en del också då jag var lite försiktig igår.
Skall ut igen imorgon, dagens väder + 4 grader ösregn och 12 m/s NV lockar inte.
Då blir det flera av mina kompisar som skall prova den i förhoppningsvis mer gynnsamma vi vindar så att det blir lite vågor