2011-08-08

Orust Runt i motvind

Orust Runt i motvind (för det mesta). Årets upplaga av Orust Runt blev det tuffaste hitills. Av 244 anmälda dök 104 upp till start i Ljungskile, tydligen var det väderprognosen som skrämde bort en del.
Redan vid start var det gråmulet väder som gick över i världens regnskur som följdes av motströmspaddling söderut mot Svanesund.  Ut på Halsefjorden mötte vi motvinden, man kände igen sig från 2009 med andra ord och det fortsatte med Askeröfjorden, tungt och blött.
Skepparmötet
Färre kajaker vid start i år
Nu paddlade jag ihop med Mats i en Skim och Jakub i en Valley, vi tog en kort fika (10 min) efter Skåpesund. Efter fikastoppet väntade Stigfjorden, vilket elände! Hastigheten sjönk till under 5 km/h i 12 m/s motvind och det blev mer och mer diskussion om att gå norr om Lyr för att undvika vågorna på sydsidan.
En liten omväg är det att gå om Lyrösund men det är värt det för säkerheten. Runt Lyr paddlade jag på lite och lämnade de två andra.
Lunchstopp, grålmulet och småkallt
Nere vid Mollösund kom jag ikapp en kille från Malmö Kanotklubb, i en Njord, som hade gått söder om Lyr.  Vi diskuterade om vi skulle gå den skyddade vägen upp till Vallerö eller sticka rakt över till Kärringön, det blev det senare. Askul! 1,5 – 2 metersvågor från väst som bröt ibland, roligaste paddlingen på hela helgen. Var framme på Vallerö som nr 18 eller 19, helt OK
Vallerö i sol

Mitt nya lättviktstält
Kajaktjöt
Även sent på kvällen kom det in paddlare
Det är vackert på Vallerö

Lägereld
Vallerö var soligt och skönt. Mycket kajaksnack som övergick i diskussioner om söndagens väderprognos, regn och kuling. Vaknade på söndagsmorgonen strax innan regnet började vid 6 tiden, tog en tidig start redan halv åtta.
Starten söndag morgon, regn och grått
Fick lite motvind norrut över Ellösfjärden upp mot Malöns västra sida, stampade på i ca 7 km/h då Martin Nordstrand öste förbi i sin Fusion.
Ösregn och motströms upp till Bassholmen, sedan var det medströms och ännu mer regn på norra sidan av Flatön.Vi tog en kort stopp på Stora Harholmen för batteribyte i GPS'n samt ett försök att äta några blöta mackor.
Kort paus, ett snabbt gäng passerar
Ute på Koljefjorden var det det medvind! och den fortsatte hela vägen till Vindön och allt var bara kul.
Efter Vindön tog vi en ny kort stopp på Mattholmen innan det gick söderut de sista 17 km mot Ljungskile.  Väst-vinden ökade på men inget besvärande om man paddlade havskajak, i viken vid Slussen var det en del vågor in från sidan.
Några hade problem med vatten i sittbrunnen
Leif Jägerbrand passerar i sin Nordic Kayaks Fusion
Äntligen var Ljungskile i sikte och det var dags att paddla över fjorden, hängde på en kille i en VKV Lisa , väl över på östra sidan in mot Ulvön blåste det upp ännu mer. Kastvindar och mycket vågor, vissa hade problem med att komma in under bron vid Ulvösund.
Därefter var det surf in till Kallbadhuset och målgång. 99,88 km på 15 tim 53 min 35 sek  med ett snitt på 6,7  km/h resulterade i en 21:a plats vilket jag är nöjd med.
Även om det var tufft så är det en kul tävling och såhär efteråt kommer man ihåg solen på Vallerö och det soliga avslutet i Ljungskile.

Andra som har skrivit om Orust Runt 2011:
Martin Nordstrand dag 1, dag 2
Kajakrapporten Orust runt 2011 eftersnack

3 kommentarer:

Anette sa...

Hej! Först av allt, grattis till ditt resultat i Orust Runt! Verkligen bra jobbat!

Jag har tagit mig friheten att låna några av dina bilder till sidan jag beskrivit racet på. Hoppas det är ok? Annars säg till, så tar jag bort dem igen. Jag har skrivit in dig som fotograf och länkat till din story nederst på sidan. Själv var jag alltför sliten för att ta bilder (framme Vallerö kl 2050) och dina illustrerar dagarna väldigt bra, så jag hoppas du tycker det är ok. Jag hittar ingen mailadress så det får bli en kommentar.

Igen, grattis till din kämpainsats!!

mvh Anette Bargel Kajakrapporten.

lars kristian sa...

Det är OK att låna bilderna så länge du anger fotograf

/LK

Schwonke A.B. sa...

Beautiful pictures and places!

greetings from south Brazil

Alberto Blank
http://albertoblank.blogspot.com