2009-07-28

Helgeland 2009 dag 2 Geiterøya – Rødøya

Vaknade av att solen värmde tältet redan vid halv fem tiden, sän blev det snabbt outhärdligt varmt.
En otrolig fin morgon men med mycket mer nordlig vind än dagen innan. Det var bara att förbereda sig för motvindspaddling. Vi hade Rødøya som mål, dels för att det är ett måste att besöka ön men också för att det finns mycket att göra om man skulle bli inblåst, väderprognosen indikerade nordliga vindar 17 m/s nästa dag.

Tungt och långsamt i motvinden (och motströms) upp mot Flatøya, vi tog lunchpaus på en strand på Svenningen innan överfarten till Flatøya. Här fick vi verkligen användning för bärstropparna när vattnet försvann när tidvattnet var på väg ut.

Därefter nöta på upp mot vinden samtidigt som det gällde att hålla koll på båttrafiken. Katamaraner i 30 knop går fort.

Väl uppe vid Rødøya fanns det gott om potentiella tältplatser, vi kollade Bukkøya, Prestøya, Storsanden på Rødøya innan vi hamnade i Hestvika. Här låg vi väl skydda från de värsta vågorna även om det var ett blåshål med sandstormar och tjutande högspänningsledningar.

Som grannar hade vi ett gäng paddlare från Lappeenranta i östra Finland som hade varit ute i 10 dagar och nu var på väg hem.

Vissa passade på att fiska på kvällen medan andra gav sig upp på närmaste berg för att se på utsikten.