2009-07-28

Helgeland 2009 dag 8 Kvitvær – Stokkvågen

Dags för hemfärd. Tittade ut ur tältet vid 6-tiden, vindstilla och tjock dimma. Men vinden skulle öka på under morgonen så sikten skulle nog bli bättre.

När vi väl kom iväg var det låg molnbas och ett par-tre kilometer sikt, helt OK med andra ord för att ta sig över farleden in mot Krongelvika. Vi fick invänta ett par färjor och ett lastfartyg innan vi gav oss iväg i nordlig sidvind och en sydgående tidvattenström.

Efter Krogelvika gick vi runt till östra sidan av Sjonøya, tog en kort fika innan överfarten till Stokkvågen.
Vi delade upp oss i två grupper igen innan vi gav oss ut på Sjonfjorden. Sidvind och vågor från norr samt ett ösregn utan like blev en värdig avslutning på turen. Väl framme verkade alla vara nöjda med turen och nöjda deltagare är det bäste betyg vi kan få.

Helgeland 2009 några erfarenheter
  • Området vi paddlade i denna gången hade en mycket större variation jämfört med de mer sydliga delarna vi besökte 2007.
  • Det var mycket enklare att proviantera, fylla på vatten osv jämfört med tidigare år
  • En grupp på 14 personer är för stor, man blir mer lättrörlig med en mindre grupp, kan ta snabba beslut och ändra färdväg efter väder och vind.
  • Allt rymdes i Skim Distance, kanske pga av mindre tält (Marmot Racer X), inte lika voluminöst luggunderlag (Exped Synmat 7 cm) och mindre dunsovsäck (Marmot Never Winter).
  • Marmot Racer X duger inte som tält när det blåser, tältet viker sig i vinden och fladdrar så mycket att man inte kan sova. Det blir att leta ett nytt en-mannatält med andra ord.
  • I en Skim Distance med den gamla sittbrunnssargen läcker det in lite vatten i sittbrunnen oavsett vilket kapell man har. Jag hade Reed kapell och fick in några dl vatten när det var mycket vågor. Leif hade samma problem med sin Skim. Distancen går lågt i vattnet med last, det märks när vågorna slår in över däck och man sitter med vatten (iskallt) långt upp på magen.

Skall vi tillbaks? Självklart, men med ett mindre gäng. Dessutom Træna ligger kvar där ute, nu får man grämas i ett helt år för att man missade chansen ;-)

eriksjos sa...

Ser gött ut!
Finfint däruppe, en sak som slog oss nu när vi kommit hem är att man saknar kvälls- och nattljuset däruppe. Trist att det är så mörkt här i söder.

lars kristian sa...

Klart mörkare även här i "lappmarkerna" norr om Hässleholm ;-)när solen inte går ner 2330 och går upp igen lite efter kl 02 som den gjorde där uppe.

När man väl kommer hem inser man att 8 dagar är för kort tid, nästa gång blir det en längre tur

/LK

eriksjos sa...

vi tyckte våra 14 dagar blev rätt lagom, då fick vi ju in fyra dagar stilla och ett par nätter inomhus oxå.

Unknown sa...

Hej,
Kul att läsa att det fina vädret fortsatte när vi åkte hem och att ni fick en härlig tur ni också! Vi möttes vår sista dag (de 29 kajakerna på Vikingen). När ni kom förbi så fick man lust att hoppa i kajaken och hänga med er på ett varv till ;-)