Jämfört med "gamla" V8:an har den nya en god del förbättringar, dels har sitsen gjorts om och man har möjlighet att luta sig mer bakåt. Hela sittpositionen har förbättrats då man sitter lägre. Sen har man fått ett handtag på varje sida av sittbrunnen vilket är välkommet då det har varit knepigt att bära förra modellen pga av den den stora bredden. Akterdäcket har även slimmats med mindre volym och surfskin har fått mindre rocker vilket gör att den inte dyker lika mycket i stora vågor och gör den snabbare. Även om den fortfarande bygger på skrovet från Epic 18X Sport så känns nya modellen som en smidigare ski än första versionen.
Jag paddlade en förserieversion som inte hade den nya mer effektiva självlänsen, på senare produktionsversioner skall det vara samma läns som på V12 dvs med möjlighet att öppna och stänga. På produktionsversionen skall det vara snyggare handtag fram och bak jämfört med de metallhandtag man har kört med de senaste två åren.
Den känns snabbare, framförallt accelererar den bättre, än förra modellen och är kanske lite rankare men det är inte mycket skillnad i rankhet då det är en stabil och trygg instegssurfski som surfar bra i vågor. Det är en surfski man inte skall underskatta, stabiliteten bidrar till att man kan koncentrera sig på paddlingen istället för att vara orolig för att välta.
Hade jag inte haft en Carbonology Sport Zest så hade jag kanske övervägt att sälja "gamla" V8:an och köpa nya versionen.
Akterdäcket är inte lika platt som på förra modellen och det gör att den inte känns lika bred som tidigare |
Fotstöden är standard Epic med förbättrad justeringsmekanism för roderlinorna (infördes 2012) |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar